Indtast din registrerede e-mail:
Indtast ny adgangskode:

FJERN PLETTER PÅ TØJ – PLETGUIDEN TIL PLETRENSNING

Få råd og vejledning i at fjerne pletter fra tøj

Har du brug for hjælp til pletrensning af tøj eller tekstiler? Så fjern pletter på tøj ved at følge pletguiden. På denne side har vi lavet en vejledning i pletfjerning på tøj og tekstiler. Alternativt kan du få hjælp hos et af de vaskerier og renserier, som er medlem af Dansk Renseri Forening.

Vi har medlemmer i København, på Sjælland, Bornholm og Fyn samt i Nordjylland, Midtjylland og Sønderjylland. Fjern pletter fra tøj hos en fagprofessionel, hvis du vil ønsker høj kvalitet med garanti.

Få professionel pletrensning eller følg pletguiden

Hvis du står i en uheldig situation med en plet på tøjet, så kan du drage nytte af vores pletguide, hvor vi har samlet nogle gode råd til flere forskellige slags pletter.

Fjern pletter på tøj ved at følge pletguiden:

• Brug altid et hvidt håndklæde som underlag
  • Pas altid på med uld og silke, da disse materialer ikke kan tåle, at man gnider på pletten
  • Lav altid en fugtig ring rundt om pletten for at undgå, at den spreder sig
  • Dup forsigtigt på pletten og bank pletten ud med en børste eller et hvidt håndklæde
  • Ved stærke farver prøv et sted på stoffet, hvor det ikke kan ses (evt. i sidesømmen)
  • Fjern altid hele pletten med det samme.

Læs videre i vores ultimative pletguide her – eller få professionel hjælp til pletrensning.

Det er ikke altid, at pletter er så lette at fjerne. Heldigvis står vores medlemmer over hele landet klar til at hjælpe dig med pletfjerning på tøj og tekstiler. Fjern pletter fra tøj med vores hjælp – uanset om det er nye eller gamle pletter, og uanset om det er rødvin, cola eller blod eller gule skjolder på hvidt tøj. Vi hjælper gerne, selvom du allerede selv har forsøgt. Alle medlemmer er en del af vores fælles garantiordning, hvis noget skulle gå galt.

Virker det ikke – så fjern pletter på tøj med vores hjælp

Det kan forekomme, at pletguiden ikke kan hjælpe dig med at fjerne pletten. Det kan også være, at du ikke selv ønsker at forsøge. Vores medlemmer i hele landet hjælper gerne med professionel pletrensning. Fjern pletter på tøj eller tekstiler ved at kontakte et vaskeri eller renseri blandt et af vores medlemmer.​

​Blod

Tekstiler

Friske pletter skylles straks med koldt vand. Herefter gnides eller bankes forsigtigt til pletten er væk, hvorefter der vaskes normalt.

Ved gamle pletter lægges tøjet i blød i vand tilsat enzymholdig sæbe i 1/2 time (pas på farverne). Derefter vaskes normalt.

Uld

Ved uld og silke bruges kun vand tilsat 2 skefulde salt pr. liter (enzymer kan ødelægge silke og uld).

Det kan være nødvendigt at lægge tøjet i blød natten over for at få opløst særlig genstridige pletter, og nogle pletter vil desværre aldrig gå helt af.

Gulvtæpper

Blodpletter kan sjældent fjernes helt. Sug straks så meget op som muligt og dup (gnid) med en klud vredet op i vand tilsat 2 spsk. salt pr. liter vand.

​Asfalt

Tøj

Kom smør, spiseolie eller margarine på pletten og lad det indvirke i 8-10 timer. Skrab derefter så meget af som muligt, kom opvaskemiddel på og vent ca. 6 timer. Opvarm tilsidst pletten med damp og vask så tøjet.

Gulvtæpper

Kom smør, spiseolie eller margarine på pletten og vent ca. 8 timer. Skrab derefter så meget som muligt af og tag resten af pletten med rensebenzin.

Pas på ikke at bruge for meget benzin, da det kan beskadige tæppet – især hvis det har gummi på bagsiden.

Husk udluftning.

Rødvin

Friske pletter skylles ud med rigeligt vand (husk pletterne skal helt væk første gang!).

Ved gamle pletter på vaskbart tøj kommes der opvaskemiddel (farveløst) på. Lad det ligge natten over og vask derefter tøjet almindeligt.

Man kan også vælge at smøre glycerin på pletterne, lade tøjet ligge natten over, komme opvaskemiddel på og vaske tøjet almindeligt. Husk glycerin er et fedtstof, som kan være vanskeligt at vaske af ved lave temperaturer (se mere under fedtpletter).

Forsøg ikke med pletrens på tøj, der skal renses. Lad pletterne være og indlever tøjet til renseriet så hurtigt som muligt. Så er det nemmere for renseren at få tøjet rent.

Hvis pletterne stadig er fugtige, lægges de i en plastpose, så de ikke tørrer ind.

Blomsterstøv

Vaskbart tøj
Pletterne er meget svære at fjerne, men prøv følgende: støvsug så meget af støvet væk, som muligt, kom opvaskemiddel på og lad det ligge mindst i 4 timer (eller natten over).

Vask derefter tøjet normalt.

Støvsug grundigt.

Petrolium vil kunne fjerne en del af pletten. Fugt en klud og dup (gnid) på pletten. Restpletter kan muligvis fjernes med brintoverilte 3%. Fugt en klud og dup (gnid forsigtigt) skyl (dup) efter med vand.

Pas på farverne! På lyse uldtæpper med luv får man sjældent pletterne helt af.

PS. Brug en lugtfri petrolium eller eventuelt fedtpletfordamper efter en tid.

Kaffe

Friske pletter
Friske pletter skylles under rindende vand og gnides forsigtigt.

Ældre pletter
Ved ældre pletter på vaskbart tøj dyp da pletten i sødmælk og kom opvaskemiddel (farveløs) på. Vask derefter tøjet almindeligt.

Ved tøj der skal renses, lad pletterne være og indlever tøjet så hurtigt som muligt. Hvis pletterne stadig er fugtige, lægges de i en plastpose, sådan at pletterne ikke tørrer ind.

Rust

Gnid pletten med citronsaft og salt, lad det virke et par timer og vask så tøjet normalt. Hvis dette ikke virker, kan du købe en rustfjerner på dit renseri (følg brugsanvisningen).

Rust mørner stoffet, så pas på, da der kan komme huller i stoffet, når det efterfølgende bliver vasket.

Cola

Tekstiler
Fugt med opvaskemiddel, lad det indvirke i 6-8 timer (natten over) og vask så tøjet.

Hvis det er rensetøj, så indlever det hurtigst muligt – som det er – til renseriet.

Gulvtæpper
Sug så meget som muligt op med det samme med køkkenrulle eller bløde klude (farveløse). Dup derefter pletten med en klud vredet op i lunkent vand og fortsæt, til der ikke kan fjernes mere farve. Husk ikke at gnide og giv dig god tid, det går nemlig ikke væk af 1 gang.

Efter pletrensning på gulvtæpper er det en god ide at sprøjte tæppet med imprægnering (som kan købes hos dit renseri), da du har fjernet den imprægnering, der var med til at beskytte tæppet fra nyt. Uden den beskyttelse vil det blive hurtigere snavset, der hvor der er pletrenset.

Neglelak

Her skal du bruge Amylacetat, hvilket du kan købe på apoteket.

Fjern pletten fra bagsiden med oliefrit neglelaksfjerner eller acetone (kontroller først hvilket materiale stoffet er af, da acetat og triacetat kan tage skade). Vask herefter normalt.

Blyantstreger

Ved vaskbart tøj fugtes pletten med opvaskemiddel.

Lad derefter tøjet ligge i op til 6 timer i en plastikpose. Vask derefter tøjet normalt.

Kuglepen

Friske pletter
Friske pletter dyppes i sødmælk og vaskes efterfølgende.

Hvis tøjet ikke tåler vask på mindst 60 grader, kan man hælde opvaskemiddel på, vente i mindst 6 timer og derefter vaske tøjet normalt (se isyet anvisning).

Gamle pletter
Gamle pletter kan muligvis fjernes ved at duppe med sprit (læg det på et sugende underlag og bliv ved, til det ikke smitter af mere). Derefter kommes der opvaskemiddel på, og tøjet vaskes.

Gulvtæpper
På gulvtæpper bruges husholdningssprit, der duppes på pletten og suges op eventuelt med køkkenrulle (ufarvet).

Pas på farveændringer, og pas på overgangen fra vådt til tørt.

Tyggegummi

Kan stoffet komme i fryseren, så gør det.

Hvis ikke gøres pletten hård med en pose is (her kan de frosne ærter måske gøre gavn inden de bruges i madlavningen). Bræk derefter så meget af tyggegummiet af som muligt, hvorefter resten af pletten fjernes med rensebenzin eller Acetone (pas på stoffet ved brug af Acetone).

Kom til sidst opvaskemiddel på, vent nogle timer og vask normalt.

Gulvtæpper
Læg en pose med is på pletten, bræk så meget som muligt af den kolde plet. Resten fjernes med rensebenzin ved at duppe på pletten.

Pas på undersiden, hvis det er gummi, kan dette tage skade af benzin.

Stearin

Skrab så meget stearin af som muligt og fjern derefter fedtstoffet med rensebenzin (husk udluftning).

Lad det tørre, kom opvaskemiddel (farveløs) på og lad det ligge ca. en times tid. Derefter vaskes det på normal vis.

Da fedtpletter er opløselige i den rensevæske, som de fleste renserier bruger, vil det ofte være en god idé at henvende sig til renseriet.

Olie

Tekstiler
Brug et affedtningsmiddel (findes som spray eller creme – følg brugsanvisningen) eller rensebenzin. Brug et godt sugende underlag.

Tøjet med pletten lægges ovenpå underlaget og duppes med en klud vædet med benzin. Lad det derefter tørre, påfør opvaskemiddel og vask normalt.

De fleste olieholdige pletter går af ved kemisk rens, så du kan også vælge at lade dit renseri hjælpe dig.

Fedt

Ved vask over 60 grader, går de fleste fedtpletter af. Ved vask med lavere temperatur bør du komme opvaskemiddel (farveløs) på, lade det virke i 5-6 timer og derefter vaske tøjet normalt.

Ved større mængder olie eller ved vanskelige pletter (sart tøj/farver) vil dit renseri sikkert kunne hjælpe dig.