Indtast din registrerede e-mail:
Indtast ny adgangskode:

VASKEMÆRKER – LÆR OM VASKESYMBOLER I DENNE VASKEGUIDE

​Vi passer på dit tøj ved vask og rens i hele landet

Er du i tvivl om, hvordan du skal læse tøjets vaskemærker? Så læs om vaskesymboler i denne vaskeguide. Her kan du få et overblik over vasketegn, inden du sender tøj eller tekstiler til et af vores medlemmer af Dansk Renseri Forening.

Alle vaskerier og renserier, som er medlem, sikrer, at dit tøj bliver behandlet korrekt. Dette gør de bl.a. ved at anvende vaskemiddel (bedst i test). Samtidig sikrer de vask og rens i høj kvalitet. Vi har medlemmer i København og det øvrige Sjælland, på Bornholm og Fyn samt i Sønderjylland, Midtjylland og Nordjylland.

Vaskesymboler hjælper dig med at passe på tøjet

I denne vaskeguide kan du se, hvad de forskellige vaskemærker betyder. Dermed kan du nemt afgøre, hvordan dit tøj skal behandles, når du skal have det vasket eller renset. Det hjælper dig med at passe bedre på tøjet, hvis det for eksempel har brug for skånevask, så det holder længere.

Brug en vaskeguide til at vælge vaskeprogrammer

Der er vaskesymboler i alt tøj. Her kan du se, om der skal tages særlige hensyn. Det kan f.eks. være, at tøjet kun tåler håndvask, tørrens eller skånevask. Du kan bruge vores vaskeguide til at vælge imellem de mange vaskeprogrammer.

Vaskemaskiner har flere vaskeprogrammer. Man skal f.eks. vælge skånevask, hvis der er en streg under vaskesymbolet. Og man skal vælge et ekstra skånsomt vaskeprogram, hvis der er to streger. Det vil typisk være et uldprogram.

Du kan være helt tryg ved at sende dit tøj til vores renserier og vaskerier, hvis du ikke selv vil vaske tøjet. Vi undersøger tøjet grundigt, før vi vælger den rette metode. Samtidig anvender vi vaskemiddel (bedst i test), ligesom vi passer på miljøet. Dermed er du sikret en ordentlig behandling af tøjet, uanset om det er hverdagstøjet eller brudekjolen.

Hør mere om vaskemærker hos en professionel

Kontakt gerne et vaskeri eller renseri blandt vores medlemmer, hvis du vil høre mere om vaskemærker. Du kan bruge vaskeguiden til at se, om du skal sende tøjet til vask eller rens, men vi skal nok vejlede dig. Vi undersøger altid tøjet og kigger på tøjets vaskesymboler, før vi renser eller vasker det.​